ویروس

ویروس‌ها ممکن است پردازشگر مرکزی را اشغال و درایورها را حذف کنند،فایل‌های سیستمی ویندوز را پاک کرده یا تنظیمات مدیریتی در سیستم‌عامل را تغییر دهند. این تغییرات می‌تواند دلایل بسیار روشنی برای هنگ کردن، فریز شدن یا حتی قفل کردن برنامه‌های شما باشد.
 
راه‌اندازهای اشتباه یا معیوب

درایور یا همان نرم‌افزارهای راه‌انداز،واسطه‌ای میان سخت‌افزار و نرم‌افزار است که به سخت‌افزارها می‌فهماند چه کاری را باید انجام دهد.چنانچه این برنامه‌های راه‌انداز بدرستی عمل نکند،با سخت‌افزارهای مربوط سازگاری نداشته باشد یا فایل‌های آن‌ صدمه دیده باشد،ممکن است موجب هنگ کردن رایانه و حتی نمایش خطای صفحه آبی بشود.حذف درایور و نصب مجدد آخرین نسخه از آن می‌تواند راه حل مناسبی برای رهایی از مشکلات مربوط به این بخش باشد.
 
مشکلات هارد‌دیسک

اگر تنظیمات بایوس را به درستی انجام داده‌اید اما در موارد متعدد، سیستم‌عامل هنگام بوت شدن با مشکل مواجه است و قادر به شناسایی هارد‌دیسک یا درایو بوت نیست،مشکل به هارد‌دیسک رایانه مربوط است. تست سلامت هارد‌دیسک با استفاده از ابزار Disk Bench انتخاب خوبی برای شما خواهد بود.
 
تنظیمات بایوس

بورد اصلی رایانه‌ها در بیشتر موارد دارای تنظیماتی از طرف کارخانه است که این تنظیمات نیز در بسیاری موارد با سخت‌افزارهای مختلف سازگاری کامل دارد. این تنظیمات می‌تواند به‌ دلایل مختلفی توسط تکنیسین‌ها و متخصصان رایانه تغییر کند،اما زمانی که ظرفیت باتری بورد اصلی شما به پایان برسد،تنظیمات بایوس به حالت اولیه برمی‌گردد و این برگشت به حالت اولیه ممکن است با سیستم‌عامل شما سازگار نباشد.در چنین شرایطی ‌باید رایانه را به‌دست یک متخصص بسپارید تا تنظیمات مورد نیاز را دوباره روی رایانه شما اعمال کند.  
 
گرما

قطعات رایانه‌ای به گرما حساس‌ هستند و افزایش دما در محفظه قرارگیری این قطعات ممکن است به آنها آسیب برساند.در بسیاری از موارد این قطعات به‌صورت خودکار در صورت افزایش حرارت، از کار افتاده و با این کار مانع از معیوب شدن قطعه مربوط می‌شود.
 
حافظه و بورد اصلی

بسیاری از هنگ‌ها در سیستم‌عامل مخصوصا آنهایی که با یک صفحه آبی همــراه می‌شود و در اصطلاح Blue Screen Of Death نام دارد، به‌دلیل مشکلات ناشی از حافظه رم یا بورد اصلی رایانه رخ می‌دهد. دلیل بروز این خطا نیز فراهم نبودن امکان دسترسی به اطلاعاتی است که ‌باید در حافظه رم ذخیره شود.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان