آپدیت ویندوز فراموش نشود
خب اگر ویندوز دستگاهتان اورجینال است، حتما آن را به‌روزرسانی کنید. البته بسته به زمانی که دستگاه در مغازه سکونت داشته، آپدیت شما هم سنگین‌تر و زمان‌برتر می‌شود.

برای آپدیت به کنترل پنل رفته و سپس به  System and Security > Windows Update > Check for Updates بروید و جستجو برای آپدیت را به سیستمتان بسپارید. پس از اتمام دانلود و نصب آپدیت‌ها، سیستم را ریبوت کنید.


مرورگر مورد علاقه‌تان را نصب کنید

استفاده از مرورگری که به کار با آن عادت نداریم واقعا سخت و کلافه کننده است، پس معطل نکنید و پیش از هر چیزی مرورگر مورد علاقه‌تان رانصب کنید.


برای کارهای سخت‌تر آماده شوید

حالا که کمی سیستمتان آماده شده است، نوبت آن رسیده که سراغ امنیت بروید. ویندوز 8 به طور پیش فرض با Windows Defender همراه است، اما کافی نیست و بهتر است به سراغ آنتی ویروس‌ها و برنامه‌های امنیتی قدرتمندی چون مک کافی یا نورتن بروید. اول خیالتان را از امنیت راحت کنید، بعدا هر کار دیگری که لازم است انجام دهید.


موارد اضافه را حذف کنید

وقتی پی سی می‌خرید خواهید دید که سازندگان محترم آن را از بلات ورها پر کرده‌اند.

خوشبختانه برای حذف بلات ورها ابزارهایی مثل PC Derapifier وجود دارند که با نصب آنها می‌توانید پی سی خود را برای یافتن موارد اضافه جستجو کنید.

اگر ویندوز 8 دارید بدانید که ابزارهای اینچنینی نمی‌توانند بلاتورهای مرتبط به برنامه‌های مترو یا همان کاشی‌های زنده را پاک کنند. اگر برنامه‌ای را نمی‌خواهید، باید روی آن راست کلیک کرده و حذفش کنید.


حالا پرش کنید

چرا اول به پاکسازی پرداختیم؟ چون می‌خواستیم فضای کافی برای داشتن برنامه‌های مورد نظرمان داشته باشیم. این قسمت دیگر کاملا به عهده خودتان است. بهترین‌ها را انتخاب کنید و سیستمتان را آماده استفاده کنید.


از هارد خود بک آپ بگیرید

خب حالا که به امنیت پرداخته‌اید، برنامه‌های مورد نظرتان را هم نصب و چیزهای بی مورد را هم که حذف کرده‌اید، نوبت آن رسیده که از هارد خود که در بهترین حالت ممکنش است، بک آپ بگیرید.

البته در این قسمت دو راه دارید: می‌توانید ایمج بگیرید یا کلون گرفتن را انتخاب کنید. در کلون شما یک کپی کامل از هاردتان روی یک هارد خارجی می‌گیرد و هر زمان که بخواهید می‌توانید هارد اکسترنال را وصل کرده و به فایلها دسترسی پیدا کنید.


درایورها را به‌روزرسانی کنید

این قسمت برای همه نیست. اگر احساس می‌کنید که با آپدیت درایورها می‌توانید کارایی سیستم را برای منظوری که می‌خواهید، بالا ببرید اینکار را انجام دهید. وگرنه همان آپدیت ویندوز کفایت می‌کند. گیمرها بهتر است حتما کارت گرافیک، مادربرد و کارت شبکه را به‌روزرسانی کنند.

حالا سیستمتان آماده استفاده است و در بهترین شکل، منتظر سرویس دادن به شماست.

منبع : آی تی رسان