از ژوئن 2013 تا همین امروز آقای ادوارد اسنودن همیشه در حال افشاگری اسنادی در رابطه با جاسوسی دولت آمریکا و انگلیس از طریق اینترنت و یا به هر شکلی از مردم سراسر دنیا است بوده که آخرین آن برمی گردد به افشاگری از سیم کارت های موبایلی که توسط شرکت Gemalto تولید و عرضه می شود.

از قضا دو اپراتور موبایل در ایران ، ایرانسل و همراه اول نیز از همین شرکت سیم کارت های خود را تامین می کردند که گفته می شود فقط بدنه این سیم کارت ها از این شرکت تامین می شده و رمزنگاری آن در داخل کشور انجام شده است که تا حدودی خیال کاربران ایرانی را راحت کرده است.
اما ادوارد اسنودن کیست؟
وی که کارمند سابق اطلاعات مرکزی آمریکا و پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی بوده در 31 ژوئن 1983 در کارولینای شمالی به دنیا آمده و هم اکنون پس از مدت ها تلاش توانست از دولت روسیه پناهندگی موقت یکساله را بگیرد و در این کشور اقامت دارد.
اولین افشاگری اسنودن به ژوئن 2013 برمی گردد که مربوط به افشای اطلاعات طبقه بندی شده از برنامه های فوق سری اِن اِس اِی از جمله برنامه شنود پریزم به نشریات آمریکایی بوده و همین افشاگری ها باعث ابطال گذرنامه اش توسط دولت آمریکا شد.
کسی که تا همین چند سال پیش حداقل ما ایرانی ها آشنایتی با نام او نداشتیم اما حالا با افشاگری های خود علیه دولت آمریکا و انگلیس هر چند وقت یکبار به تیتر اول اخبار کشورهایی بدل می شود که جزء دشمنان و مخالفان این دو دولت هستند ، دولت هایی که خود را مدافع حقوق بشرمی دانند حالا جاسوسی از مردم و دولت ها برایشان به یک امری عادی بدل شده.
حال باید دید که افشاگری بعدی ادوارد اسنودن که حالا می شود او را آقای افشاگر نامید چیست؟ آیا وی بازهم به افشاگری های خود ادامه خواهد داد؟
نویسنده : محمد قناعی