روزنامه ها در ایران همانطور که همه می دانند با سرعت خیلی زیاد و به صورت قارچ گونه در حال افزایش هستند ، مثل اینکه این روند در آینده در رابطه با موتورهای جستجوی فارسی هم صدق کند.

دولت محترم هر سال با صرف هزینه ای چند صدمیلیونی و یا میلیاردی اقدام به راه اندازی و افتتاح موتورهای جستجو می کند که امسال هم از این قاعده مستثنا نبوده و در کمال تعجب اقدام به افتتاح دو موتور جستجو کرده است.!
اینکه این موتورهای جستجو چه فرقی باهم می کنند و نمی توانستند به جای دوتا همان یکی را افتتاح کنند بماند.!
اما در رابطه با راه اندازی و افزایش روزشمار این موتورهای جستجو چند سوال پیش میاد:
آیا این موتورهای جستجو توان رقابت به موتورهای جستجویی همچون گوگل و بینگ و ... را دارند؟
آیا این تعداد موتور جستجو برای یک کشور نیاز است؟
با راه اندازی این موتورها و هزینه های میلیونی برای چند نفر اشتغال زایی می شود؟
آیا مردم ایران استفاده از این موتورهای جستجو را به گوگل ترجیح می دهند؟ و نه اصلا چند درصد از مردم از این موتورهای جستجو استفاده می کنند؟
و خیلی از سوال های دیگر ...
اگر بنابر این باشد که در کشور موتور جستجوی وطنی داشته باشیم که همان یکی کفایت می کند دیگه چرا چندتا آخه.!
اگر بنابر وطنی سازی باشد پس نام هایی که برایشان انتخاب می شود هم باید از نام های اصیل ایرانی باشد ، دیگه گُرگُر ، یوز ، و گوگولی و... چه اسم هایی هستند آخه؟
اصلا از این طرح های ملی و وطنی سازی قبلا چند مورد داشته ایم ولی حالا اسمی از آنها در میان نیست.
سیستم عامل ملی چه شد؟ ایمیل ملی چه؟ اینترنت ملی چطور؟ همه اینها در راستای ملی سازی بوده ولی حالا ...
این نقدها از کارشناسان مربوط به این حوزه قبلا زیاد انجام شده اما مثل اینکه گوش شنوایی وجود ندارد!
دولت محترم و وزیر مربوطه بهتر است که این هزینه ها را جهت بهبود اینترنت کشور خرج کنند و قبل از انجام هر کاری کمی تحقیق و مشورت خوب است.
اینقدر به فکر ملی کردن برخی چیزها نباشند!
نویسنده :محمد قناعی