مایکروسافت روز گذشته اعلام کرد که ویندوز ۱۰، به شکل نهایی از تاریخ ۲۹ جولای در دسترس بوده و کاربران نسخه های ۷ تا ۸.۱ می توانند از طریق نوتیفیکیشنی که به دستشان می رسد، به شکل رایگان کامپیوتر خود را به نسخه ی دهم بروز رسانی نمایند. خبر جالب البته جاییست که از در این نسخه، بروز رسانی های ویندوز برای کاربران خانگی به شکل خودکار خواهند بود و دیگر کاربر نمی تواند بنا به میل خود، آنها را نصب نکند. در مجموع، برخی اختیارات از کاربران سلب گشته اند که می خواهیم در ادامه به آنها نگاهی بیاندازیم

در صورت بروز رسانی به ویندوز ۱۰، برخی قابلیت های نرم افزاری را از دست خواهید داد هرچند، خودکار شدن بروز رسانی ها صرفا برای کاربرانی که از اینترنت محدود بهره مند هستند یک مشکل تلقی می گردد. اما در هر صورت، رفتن به نسخه ی جدید به معنای خداحافظی با مدیا سنتر و بازی های ساده ی ویندوز است.

از طرف دیگر، ویندوز ۱۰ از دیسکهای فلاپی پشتیبانی به عمل نخواهد آورد و شاید وقتش رسیده باشد با آنها به شکل رسمی خداحافظی کنید. اجرای DVD ها نیز دیگر بدون اپلیکیشن های شخص ثالث ممکن نبوده و نیازمند نصب یک نرم افزار جانبی هستید. Gabriel Aul در همین رابطه در اکانت توئیتر خود می نویسد: «قابلیت اجرای DVDها به شکل مستقل در ویندوز، تا پایان سال جاری به نسخه ی دهم افزوده می شود.»

در کنار مشکلات مربوط به کمبودهای نرم افزاری، محدودیت هایی نیز اعمال خواهد شد؛ برای مثال دستیار دیجیتالی مایکروسافت به نام کورتانا، پس از عرضه ی ویندوز صرفا در ایالات متحده، انگلستان، چین، فرانسه، ایتالیا، آلمان و اسپانیا در دسترس خواهد بود. از طرف دیگر ویژگی Windows Hello هم نیازمند یک دوربین جداگانه با قابلیت اینفرارد است تا بتواند چهره افراد را تشخیص دهد؛ یا یک سنسور جداگانه برای خواندن اثر انگشت. از سوی دیگر نیز اپلیکیشن های استریم موسیقی و ویدیوی اکس باکس هم به قوانینی که برای هر منطقه وضع گشته اند مقید خواهند بود.

نکته ی آزار دهنده در خصوص بروز رسانی های ویندوز ۱۰ این است که کاربران نسخه های Pro و سازمانی، می توانند از بروز رسانی ها جلوگیری به عمل آورند اما این قابلیت در اختیار کاربران نسخه های خانگی قرار نخواهد گرفت، در نتیجه آپدیت ها به محض موجود شدن، به شکل خودکار دانلود و نصب خواهند شد.

لازم به ذکر است که حداقل سخت افزار مورد نیاز برای استفاده از ویندوز ۱۰ نیز منتشر گشته؛ برای نصب نسخه مورد بحث از سیستم عامل مایکروسافت، به یک پردازنده ی یک گیگاهرتز، یک گیگابایت رم (دو گیگابایت برای نسخه ۶۴ بیت)، ۱۶ گیگابایت فضای موجود بر هارد درایو (۲۰ گیگابایت برای نسخه ۶۴ بیت) و یک نمایشگر با حداقل رزولوشن ۱.۰۲۴ در ۶۰۰ پیکسل نیاز خواهید داشت.

منبع : دیجیاتو